Elektromehaničar
Elektromehaničari izrađuju i montiraju dijelove za elektrouređaje: kućanske aparate i druge električne strojeve. Oni ispituju ispravnost elektroničkih sklopova te održavaju i vrše popravke elektrotehničkih kućanskih aparata.
Područje rada elektromehaničara prvenstveno uključuje popravak električnih aparata za kućanstvo (hladnjaka, zamrzivača, strojeva za pranje posuđa i rublja, sušilica, miksera, glačala i dr.). Osluškivanjem rada aparata i različitom opremom i alatima (instrumenti za mjerenje otpora, napona i jakosti struje i sl.) vrše potrebna ispitivanja i mjerenja, kako bi otkrili kvar uređaja. Uz pomoć različitih alata, postupcima lemljenja, sječenja, rezanja, turpijanja i sl. otklanjaju nastali kvar i zamjenjuju neispravne dijelove uređaja novim ispravnim dijelovima. Na kraju vrše ispitivanje proizvoda i daju upute za njegovo pravilno korištenje. Osim što popravljaju, elektromehaničari i proizvode/izrađuju opremu za električne kućanske aparate. Također proizvode, popravljaju i održavaju opremu za distribuciju i kontrolu električne energije te mjerila za opskrbljivanje strujom. Postavljaju i održavaju postrojenja i sustave za grijanje, klimatizaciju i hlađenje prostorija. Proizvode i popravljaju transformatore, električne rotacijske strojeve i dr. Njihov posao uključuje i montažu i održavanje pokretnih stepenica i dizala.
Elektromehaničari koji su zaposleni u uslužnim djelatnostima, obavljaju i procjenu vrijednosti svojih usluga te vode računa o nabavi potrebnog materijala, utrošenom vremenu i sl.
Industrijski elektromehaničari rade u proizvodnji i održavanju električnih strojeva i uređaja u industrijskim postrojenjima. Nakon što izrade shemu i crtež elektrotehničkog stroja, pristupaju izradi i sastavljanju elektromehaničkih sklopova, uređaja i strojeva. Također, sastavljaju niskonaponske razvodne uređaje i sudjeluju u izradi protueksplozijske opreme. Poput elektromehaničara obrtnika, također rade i na poslovima ispitivanja, održavanja i servisiranja električnih strojeva i uređaja.
Uredan vid, dubinski (prostorni) vid i raspoznavanje boja, uredna ravnoteža i stabilno stanje svijesti, uredno kognitivno, emocionalno i psihomotoričko funkcioniranje, uredna funkcija mišićno-koštanog sustava, uredna funkcija srčano-žilnog i dišnog sustava.
Potpisana i popunjena upisnica te liječnička svjedodžba medicine rada (odnosno potvrda obiteljskog liječnika za kandidate koji u trenutku upisa nisu u mogućnosti dostaviti liječničku svjedodžbu medicine rada).
ZANIMANJE: ELEKTROMEHANIČAR | |||||||
Redni br.
|
NASTAVNI PREDMET
|
Tjedni fond sati |
Godišnji fond sati | ||||
| I | II | III | I | II | III | |
1. | Hrvatski jezik | 3 | 3 | 3 | 105 | 105 | 96 |
2. | Engleski jezik | 2 | 2 | 2 | 70 | 70 | 64 |
3. | Matematika | 2 | 2 | 2 | 70 | 70 | 64 |
4. | Politika i gospodarstvo | 0 | 2 | 0 | 0 | 70 | 0 |
5. | Vjeronauk / Etika | 1 | 1 | 1 | 35 | 35 | 32 |
6. | Povijest | 2 | 0 | 0 | 70 | 0 | 0 |
7. | TZK | 2 | 2 | 2 | 70 | 70 | 64 |
8. | Računalstvo | 2 | 0 | 0 | 70 | 0 | 0 |
9. | Tehničko crtanje i dokumentiranje | 2 | 0 | 0 | 70 | 0 | 0 |
10. | Osnove elektrotehnike | 5 | 0 | 0 | 175 | 0 | 0 |
11. | Elektrotehnički materijali i komponente | 2 | 0 | 0 | 70 | 0 | 0 |
12. | Strojarstvo | 2 | 0 | 0 | 70 | 0 | 0 |
13. | Mjerenja u elektrotehnici | 0 | 3 | 0 | 0 | 105 | 0 |
14. | Električni strojevi i aparati | 0 | 4 | 2 | 0 | 140 | 64 |
15. | Elektroenergetika | 0 | 3 | 0 | 0 | 105 | 0 |
16. | Elektronički sklopovi | 0 | 2 | 0 | 0 | 70 | 0 |
17. | Energetska elektronika | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 64 |
18. | Konstrukcija i ispitivanje el. proizvoda | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 64 |
19. | Praktična nastava | 7 | 7 | 16 | 245 | 245 | 512 |
| IZBORNI PREDMETI |
|
| ||||
20. | Elektromotorni pogoni | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 64 |
21. | Automatsko vođenje procesa | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 64 |
22. | Stručna praksa |
| – | 120 | – | ||
UKUPNO | 32 | 31 | 36 | 1120 | 1205 | 1152 |
* U drugoj i trećoj godini obrazovanja učenici jedan, odnosno dva dana u tjednu obavljaju Praktičnu nastavu u nekoj od renomiranih firmi.
Elektromehaničari bi trebali imati razvijenu sposobnost tehničkog rješavanja problema, sposobnost prostornog predočavanja i dobro razvijenu motoriku ruku i prstiju. Dobar vid i sluh, kao i sposobnost razlikovanja boja, nužno su u radu elektromehaničara. Spretnost, preciznost i usmjerenost na detalje ključni su za posao elektromehaničara. S obzirom na tendenciju sve veće kompjuterizacije sustava (primjerice klime i ventilacije), posebice u većim zgradama i postrojenjima, potrebno je poznavanje računalnih sustava i praćenje novih tehnologija u struci – sustava za centralni nadzor i upravljanje. U uslužnim djelatnostima poželjne su komunikacijske vještine i ljubaznost.
Na nastavi u školi koristimo i ARDUINO elektroničku platformu. Arduino je malo programabilno računalo koje ima mogućnost povezivanja s vanjskim fizičkim svijetom. U kombinaciji s raznim senzorima, motorima i drugim elektroničkim dodacima idealan je za stvaranje raznih automatskih sklopova i robota. Kroz igru učenici algoritamski i kritički razmišljaju, uče programiranje, postavljaju sebi izazove te kroz praktične primjere razvijaju inovativnost i kreativnost. Nastava se održava u specijaliziranoj učionici škole.
Elektromehaničari rade u zatvorenim prostorima u industrijskim postrojenjima ili radionicama. Osobe ovog zanimanja koje rade u uslužnoj djelatnosti, velik dio svog radnog vremena provode na terenu – u obilasku kućanstava i popravljanju neispravnih aparata i uređaja. Pri popravljanju uređaja mogu se uprljati. Vrlo je važno pridržavati se potrebnih mjera zaštite i voditi računa o mogućim opasnostima u radu sa strujom. Posao obavljaju u stajaćem ili sjedećem položaju, a često se i saginju i zauzimaju neugodne položaje tijela, ovisno o poziciji uređaja kojeg popravljaju. Uglavnom rade u jutarnjim satima, no moguć je i smjenski rad te rad vikendima.
Elektromehaničari se najčešće zapošljavaju u industrijskim postrojenjima i u privatnim uslužnim obrtima koji se bave popravcima električnih uređaja i aparata. Također, mogu raditi i u državnim ustanovama poput škola, domova, bolnica i velikih tvrtki na održavanju električnih strojeva i postrojenja. Mogu otvoriti i vlastiti obrt.
Završetak srednjoškolskog programa obrazovanja učenici završavaju izradom i obranom završnog rada i tako stječu kvalifikaciju za tržište rada te ne trebaju polagati majstorski ispit pred povjerenstvom Hrvatske obrtničke komore već se mogu odmah zaposliti ili otvoriti vlastiti obrt.
Učenici mogu besplatno nastaviti svoje obrazovanje za višu razinu kvalifikacije (zanimanje četverogodišnjeg trajanja) u statusu redovitog učenika u pravilu unutar istoga obrazovnog sektora u kojem je stečeno prethodno strukovno obrazovanje.
Po završetku više razine kvalifikacije učenici mogu polagati ispite državne mature koji im omogućuju nastavak školovanja na visokoškolskoj razini.